Keyless Entry en de autoverzekering. Hoe zit dat eigenlijk?
De auto industrie en daarmee haar consumenten, zijn al een aantal jaren bekend met het zogenaamde Keyless Entry systeem. Dit houdt in dat de eigenaar van de auto de deuren vanaf afstand kan ontgrendelen. Je hoeft dus niet meer dichtbij je auto te zijn om deze te kunnen openen. Deze technologie is helaas ook doorgedrongen tot het criminele circuit. Autodieven onderscheppen en kopiëren de signalen die het systeem afgeeft om de auto te kunnen ontgrendelen eenvoudig. Dit gebeurd met een zogenaamde “Relay Attack”.
Gelukkig worden deze systemen steeds beter beveiligd. De signalen zijn niet zomaar meer op te vangen of te manipuleren. Auto’s met een Keyless Entry worden daardoor een stuk minder gevoelig voor diefstal. Door deze innovatie moet ook het keurmerk voor deze systemen aangepast worden. Onder andere door aanpassingen door te voeren in de beveiligingseisen. Kiwa SCM heeft hier inmiddels gehoor aan gegeven. De keuringsinstantie heeft haar eisen aangaande het keurmerk bijgesteld. Op redelijk korte termijn heeft dit wél ingrijpende gevolgen voor diverse autobezitters. Eén daarvan is dat auto’s met een oud Keyless Entry systeem, vanaf 2020 geen aanspraak meer kunnen maken op de diefstalverzekering.
De gevolgen van deze nieuwe Keyless Entry beveiligingseisen
Autobezitters kunnen vanaf volgend jaar in de problemen komen omdat sommige verzekeringsmaatschappijen een dergelijk certificaat eisen. Als deze niet overlegd kan worden, kan het voertuig niet verzekerd worden tegen diefstal aldus Henk van Vliet van Kiwa. Dit geldt vooral voor Keyless Entry auto’s van een aantal jaren oud. Deze zijn over het algemeen nog uitgerust met een oud systeem waarvan de eigenschappen niet meer overeenkomen met de vernieuwde veiligheidseisen van het Kiwa SCM certificaat. Juist voor deze doelgroep is het van belang om de voorwaarden van de verzekeraar goed door te lezen.
Wanneer wordt deze nieuwe beveiliging definitief doorgevoerd?
De doorvoering van het nieuwe systeem is echter nog niet geheel vervolledigd. Hoewel fabrikanten hun nieuwe voertuigen in de meeste gevallen al uitrusten met het nieuwe Keyless Entry systeem, betekent dit niet dat alle exemplaren al uitgebracht zijn. Dit kan volgens van Vliet nog wel 2 jaar in beslag nemen. Dit heeft als direct gevolg dat een nieuw aangekochte auto nog niet per definitie in het bezit hoeft te zijn van een certificering welke voldoet aan de nieuwe veiligheidseisen van Kiwa.
Hoewel verzekeraars niet achter kunnen blijven met het aanscherpen van hun verzekeringseisen, blijft een concrete reactie echter nog uit. Het Verbond van Verzekeraars heeft laten weten dat de verzekeringsmaatschappij feitelijk gezien de keuze heeft uit drie opties. Zo kan het zijn dat de verzekeraar het nemen van extra beveiligingsmaatregelen eist, maar het kan ook de verzekeringspremie voor de autobezitter verhogen. Daarnaast wil een maatschappij zijn of haar klanten natuurlijk graag behouden. Er zullen dus ook verzekeraars zijn die geen waarde hechten aan het ontbreken van het benodigde certificaat om de auto te kunnen blijven verzekeren tegen diefstal.
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Benieuwd naar ons shortlease aanbod? Bekijk direct al onze modellen.