Met een elektrische auto op vakantie
Bron: want.nl
Wie op vakantie wil met de elektrische auto, vraagt zich vast af hoe het gesteld is met het aantal laadstations op de route die moet worden afgelegd. Eerder werd er al een rit naar het zuiden gereden met onder andere de Kona Electric van Hyundai en de Tesla S. Het laatstgenoemde automerk heeft daarbij de beschikking over zijn eigen laadstations welke voorzien zijn van snelladers.
De reis naar Slovenië met de Audi E-Tron
Ook de test naar Slovenië is inmiddels afgerond. Dit keer was het de beurt aan de duurdere Audi E-Tron waarvan er in de eerst helft van 2019 al 478 zijn geregistreerd. Daarmee is de elektrische auto een stuk populairder dan bijvoorbeeld de I-Place van Jaguar en het S model van Tesla waarmee de vorige test werd uitgevoerd. De uitvoering van deze Audi heeft een 90 kWh accu en heeft daarmee een actieradius van 411 kilometer. De omstandigheden moeten dan wel gunstig zijn. Factoren zoals bijvoorbeeld het gebruik van de airconditioning kunnen het aantal kilometers fors doen dalen.
Hoewel het bereik van het accupakket van de E-Tron niet echt indrukwekkend is, heeft de auto wel de mogelijkheid om snel bij te kunnen laden. Binnen 15 minuten kan de accu opladen om tot wel 150 kilometer ver te kunnen rijden. Dat komt neer op ongeveer 155 kWh per kwartier. De laadstations van Ionity zijn geschikt voor deze Audi uitvoering. Dat geldt overigens ook voor elektrische auto’s van Daimler, Ford en BMW. Ook Porsches kunnen opgeladen worden bij dergelijke stations. Samen staan ze tevens voor een forse uitbreiding van het aantal stations in Europa. Het vooruitzicht laat zien dat er binnen één jaar vanaf nu al ruim 400 stations beschikbaar moeten zijn op veel bereden routes. De laadsnelheid van deze stations komt op ongeveer 350 kWh te liggen. Daarvoor moeten er wel aanpassingen gemaakt worden in de productie van de elektrische auto’s die momenteel beschikbaar zijn.
Verloop van de testreis
Een eerste keer bijtanken is gedaan in Luik nadat er vanaf Amsterdam een afstand van 250 kilometer is afgelegd. Het station kon de Audi E-Tron voorzien van 142 kWh in een kleine 30 minuten. Voor het afleggen van 250 kilometer was er 58 kWh verbruikt. Omdat de route naar Slovenië via de Alpen werd verreden, is de elektrische auto tevens getest op trekkracht en comfort. Bergop voldeed de Audi aan de trekkracht en ook tijdens de afdaling bleef de auto stabiel en comfortabel. De remenergie die vrij kwam kon tevens weer eenvoudig terugstromen in de accu. Uit de testrit is gebleken dat net netwerk van laadstations nog uitgebreid moet worden. In Italië bestaat het laadstation uit een snellader welke door het automerk zelf is geplaatst. Het station heeft twee laadpalen en biedt plaats voor 4 elektrische voertuigen. Bijladen kan tot 150 kWh. Volkswagen gaat deze capaciteit echter nog uitbreiden naar 360 kWh. Ook het aantal auto’s dat gezamenlijk kan bijladen wordt omhoog geschroefd naar 15.
Voordelig met de elektrische auto op vakantie
De route die van Amsterdam naar Slovenië liep is voorzien van voldoende laadpunten waarvan de meeste onder de noemer snellader vallen. Bij netwerk Ionity kost het opladen van een elektrische auto altijd 8,00 euro, ongeacht hoeveel je laadt. Dit is dan ook direct de voordeligste optie. De rekensom laat daarbij zien dat een ruim 1700 kilometer lange reis van Amsterdam naar Slovenië slechts 64,00 aan energie kost. Dit in tegenstelling tot 160 liter diesel die je kwijt zou zijn als je de reis zou maken met een Q7 TDI van hetzelfde automerk.
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Benieuwd naar ons shortlease aanbod? Bekijk direct al onze modellen.