Skip to content

8,6

Gebasseerd op:

106 ervaringen

Door van Shortlease Nederland op

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Te veel aan BPM betalen door de nieuwe emissietest

Te veel aan BPM betalen door de nieuwe emissietest

Honderden miljoenen BPM te veel naar de schatkist

Als je vanaf 2020 een nieuwe auto gaat kopen betaal je gegarandeerd te veel aan BPM. Zeker als je dan ook nog eens kiest voor een kleiner exemplaar. Dat het hier om serieuze bedragen gaat, blijkt wel uit het onlangs uitgevoerde onderzoek door KPMG. Het onderzoek, met opdrachtgevers BOVAG en RAI Vereniging, heeft laten zien dat dit gaat om een bedrag van € 200.000.000 euro. Dat betekent dat de schatkist halverwege 2020 € 600.000.000 rijker is.

Het teveel aan BPM dat vanaf 2020 betaald moet gaan worden heeft alles te maken met de WLTP emissietest. De opdrachtgevers tot het onderzoek zijn hier zacht uitgedrukt niet over te spreken. Dit terwijl de staatssecretaris zich hier niet druk om lijkt te maken. Dit ondanks eerder gedane uitspraken waarin beloofd werd dat de BPM niet verhoogt zou worden om de nieuwe test in te kunnen voeren. Zowel de BOVAG als de RAI Vereniging zijn van mening dat de autobezitter wederom de dupe is en eist dat de Tweede Kamer maatregelen neemt.

Verhoogde BPM door hoger uitgevallen CO2-uitstoot

De nieuwe WLTP emissietest heeft de oude methode vanaf september 2017 vervangen. Het beeld wat de NEDC-methode schetste over de uitstoot van CO2 was niet realistische genoeg. De nieuwe test laat echter een veel hogere uitstoot zien dan dat de oude methode deed. Dat heeft een stijging van de BPM als direct gevolg. Temeer omdat deze belasting wordt berekend aan de hand van de CO-uitstoot. Vanaf juli 2020 worden de tarieven voor de BPM dan ook aangepast aan de waarden van de WLTP-emissietest.

Tijdens het onderzoek dat is uitgevoerd door KPMG, zijn echter twee opmerkelijke zaken naar voren gekomen aldus de RAI Vereniging en de BOVAG. Er wordt namelijk ook in de overgangsperiode al extra belasting geïnd. Deze periode loopt van 2018 tot aan de feitelijke inwerkingtreding op 1 juli 2020. Dit is toch al snel goed voor enkele honderden miljoenen aan extra belastinggeld dat in de schatkist verdwijnt. Dit te veel aan BPM kan niet zomaar teruggedraaid worden. De schatkist blijft dus feitelijk gezien € 200.000.000 te veel aan inkomsten bevatten. Autokopers van kleinere voertuigen lijken daarbij vooral hard geraakt te worden.

Ondanks belofte: ruim 600 miljoen meer BPM inkomsten

De schatkist lijkt toch te worden aangevuld met ettelijke honderden miljoenen welke verkregen worden door de verhoging van de BPM. Dit ondanks de belofte die Staatssecretaris Snel eerder maakte. Deze uitspraak kon hij doen aan de hand van een onderzoek naar de nieuwe emissietest. Deze is destijds uitgevoerd door de TNO en liet zien dat de periode tussen 2018 en 2020 (de overgangsperiode) niet of nauwelijks effect zou hebben op de hoogte van de BPM. Volgens Snel heeft de schatkist zijn inkomsten in deze periode ergens anders door verkregen.

Als argument wordt de toename in verkopen van grotere voertuigen aangehaald. Deze zouden immers verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van meer CO2. Als de twee onderzoeken van zowel TNO als KPMG naast elkaar worden gelegd, dan is de uitslag toch anders. Er wordt dan wel een vergelijkbare testmethode gebruikt door beide onderzoekers, maar KPMG beschikte toch over meer informatie aangaande de verkopen van nieuwe auto’s. De test van KPMG heeft dan ook later plaatsgevonden dan die van TNO.

Tegenstrijdige testuitslagen

Het onderzoek van KPMG mag als meest recent worden gezien. Aan de hand van het uitgevoerde onderzoek kan geconcludeerd worden dat de overgangsperiode goed is voor een extraatje van ruim € 600.000.000 euro. Na 1 juli 2020 is het echter niet voorbij met het vullen van de schatkist. Na deze periode kan de overheid op nog eens € 200.000.000 extra inkomsten rekenen. Deze extra’s hebben alles te maken met de ingebruikname van de nieuwe emissietest. En niet, zoals wel wordt beweerd, door de verkooptoename van grote en dus zware voertuigen.

Er is actie nodig vanuit de Tweede Kamer

Zowel de BOVAG als de RAI Vereniging hebben laten weten dat dit gegeven echt ontoelaatbaar is. Zij stellen dat de BPM met onmiddellijke ingang moet worden bijgesteld. Ook willen ze dat de opbrengsten die dit al heeft opgeleverd terugvloeien naar de rechthebbenden. “Het ministerie neemt op dit vlak een lakse houding aan”. Dit terwijl ze al geruime tijd kennis hebben kunnen nemen van de resultaten die naar voren zijn gekomen uit het onderzoek welke destijds is uitgevoerd door de KPMG, aldus de voorzitter van RAI Vereniging Steven van Eijck.

Op deze manier wordt de autobezitter weer de dupe en moet er meer betaald worden voor het rijden van een “groene” auto. Ook de druk op de verkoopcijfers van nieuwe voertuigen wordt op deze manier nog meer opgevoerd. Daarnaast strookt het niet met de doelen die zijn opgesteld om de auto’s binnen Nederland duurzamer te kunnen maken zodat er een reductie van CO2-uitstoot plaats kan vinden. Om deze zaken terug te kunnen draaien is het hard nodig dat de Tweede kamer actie onderneemt.

Naast van Eijck spreekt ook directeur van de BOVAG Peter Niesink schande van de vertoning. “Hoewel er door Minister Wiebes een belofte is gedaan dat de autorijder niet meer zou gaan betalen bij de ingebruikname van de nieuwe emissietest, is dat nu wel degelijk het geval”. Van een onveranderlijke overgang is echter helemaal geen sprake. Integendeel zelfs. De extra inkomsten van miljoenen wordt tevens verkregen doordat de aankoopprijzen van nieuwe voertuigen nog hoger is geworden. Zowel van Eijck als Niesink willen een beroep doen op de Tweede kamer. Zij willen niet alleen dat de BPM wordt gecorrigeerd maar willen ook dat het Kabinet het teveel aan inkomsten terug laat vloeien aan degene die daar recht op hebben. Zo is het immers in eerste instantie ook toegezegd.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Kom in Contact

Benieuwd naar ons shortlease aanbod? Bekijk direct al onze modellen.

Bekijk ons shortlease aanbod

Meer nieuws van Shortlease

Uw voordelen met Shortlease Nederland

Full Operational Lease
Flexibiliteit in het retourneren van auto's
Direct inzetbaar & leverbaar
Breng en haal service mogelijk
Variabele opzegging zonder boetes en afkoopsommen

De leukste, meest flexibele leasemaatschappij van Nederland

Vertrouwd, Snel, Vindbaar, Service, Duidelijk, Tevredenheid
Bij ons staat u achteraf nooit voor vervelende verrassingen. 

Bekijk aanbod
Bekijk alle reviews

8,6

Gebasseerd op:

106 ervaringen