In februari nam het aantal registraties van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie verder af, namelijk met 6,7 procent. Autofabrikanten hebben namelijk nog steeds te maken met verstoringen van de toeleveringsketen.
Met 804.028 verkochte eenheden in heel Europa was dit het zwakste resultaat in termen van volume voor de maand februari sinds deze statistiek wordt bijgehouden. De 5 belangrijkste markten in de regio boekten gemengde resultaten. Italië en Frankrijk boekten dubbelcijferige verliezen (respectievelijk -22,6 procent en -13,0 procent), terwijl Spanje en Duitsland groei lieten zien (respectievelijk +6,6 procent en +3,2 procent). In Groot-Brittannië namen de verkopen zelfs met 15,0 procent toe. In Nederland werden er in februari 22.860 auto’s op kenteken gezet; een stijging van 5,8 procent.
Merk |
feb-22 |
jan/feb-22 |
jan/feb-21 |
feb-21 |
= |
Volkswagen |
9,8% |
10,1% |
10,9% |
11,1% |
– – |
Toyota |
6,7% |
7,2% |
6,2% |
5,9% |
+ + |
Peugeot |
6,3% |
6,3% |
7,5% |
7,8% |
– – |
Mercedes-Benz |
5,7% |
5,6% |
5,6% |
5,3% |
+ |
BMW |
5,7% |
5,7% |
6,0% |
5,6% |
o |
Skoda |
5,2% |
5,3% |
5,6% |
5,7% |
+ + |
Renault |
5,2% |
5,2% |
5,7% |
5,7% |
– – |
Audi |
5,2% |
5,2% |
4,9% |
5,1% |
+ + |
Kia |
4,9% |
5,3% |
3,9% |
3,7% |
+ + |
Ford |
4,7% |
4,7% |
5,3% |
5,0% |
– – |
Hyundai |
4,6% |
4,6% |
3,4% |
3,5% |
+ + |
Opel/Vauxhall |
4,1% |
4,1% |
4,1% |
4,2% |
– |
Citroën |
3,9% |
3,6% |
4,2% |
4,5% |
– – |
Fiat |
3,8% |
3,6% |
4,3% |
4,6% |
– – |
Dacia |
3,6% |
3,9% |
3,2% |
3,1% |
+ + |
Seat |
3,3% |
3,1% |
3,4% |
3,4% |
– – |
Volvo |
2,4% |
2,4% |
2,8% |
2,7% |
– – |
Nissan |
1,7% |
1,8% |
2,2% |
2,2% |
– – |
Mini |
1,7% |
1,8% |
1,3% |
1,3% |
+ + |
Mazda |
1,2% |
1,2% |
1,0% |
1,1% |
+ + |
Jeep |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
o |
Honda |
0,7% |
0,7% |
0,4% |
0,4% |
+ + |
Porsche |
0,6% |
0,8% |
0,6% |
0,5% |
+ + |
Mitsubishi |
0,6% |
0,5% |
0,5% |
0,6% |
o |
Lancia |
0,5% |
0,4% |
0,5% |
0,5% |
– |
Land Rover |
0,4% |
0,6% |
0,8% |
0,7% |
– – |
DS |
0,4% |
0,4% |
0,3% |
0,4% |
+ |
Lexus |
0,3% |
0,4% |
0,4% |
0,3% |
o |
Smart |
0,2% |
0,2% |
0,3% |
0,3% |
– – |
Alfa Romeo |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
o |
Jaguar |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
o |
VW Groep Exclusive |
0,0% |
0,1% |
0,0% |
0,0% |
o/+ |
Op jaarbasis (januari t/m februari 2022) daalde het totale aantal registraties van nieuwe auto’s in de Europese Unie met 3,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nogmaals, kijkend naar de 5 grootste markten, zag Italië de grootste daling (-21,1 procent), gevolgd door Frankrijk (-15,7 procent). Anderzijds bleven de markten in zowel Groot-Brittannië (+ 23,0 procent), Duitsland (+5,6 procent) als Spanje (+4,2 procent) groeien.
Kijken we daar de divers spelers op de Europese automarkt, dan zien we dat de Volkswagen Groep onbedreigd de grootste blijft. Ook op merkniveau gaat de naamgever van dit concern aan kop, ondanks 16,6 procent lagere verkopen. Maar gelukkig waren er de dochters nog, waardoor de schade op groepsniveau beperkt bleef tot 11,6 procent. Audi hoefde in februari slechts 3,5 procent in te leveren en zowel Porsche als Seat wisten tegen de verdrukking in juist meer auto’s te verkopen. In het geval van het laatste merk is dat natuurlijk ook te danken aan de grotere algehele vraag op de thuismarkt.
Stellantis kreeg een hardere klap dan de Volkswagen Groep: deze speler moest in februari 17,5 procent inleveren. Dat kwam vooral doordat Peugeot (gemis 108, generatiewisseling bij de 308), Fiat (thuismarkt, klein plus verouderd gamma), Citroën (gemis C1) en Alfa Romeo (verkoopt momenteel geen enkel geëlektrificeerd model) bovengemiddeld slecht presteerden. DS wist dankzij de nieuwe 4 en 9 wel te plussen, evenals Maserati dat inmiddels de hybride techniek heeft ontdekt. Het derde merk van Stellantis dat hogere verkoopcijfers wist te realiseren, was nota bene Lancia met de meer dan 10 jaar oude Ypsilon!
De Renault Groep is door Koreanen van het Kia geduwd. Hyundai en Kia waren in februari namelijk samen goed voor 9,5 procent markt aandeel versus 8,9 procent voor de Franse speler. Daarbij valt op dat Kia in Europa populairder is dan Hyundai en dat Dacia op niet eens zo heel grote achterstand staat ten opzichte van Renault. Is het een kwestie van tijd totdat de dochter haar moeder gaat overvleugelen in de verkoopstatistieken? Dat zou best wel eens kunnen als het effect van het elektrificatie offensief van Renault tegen gaat vallen. En er als gevolg van een recessie in Europa een relatief grotere vraag naar goedkope auto’s gaat ontstaat.
Op forse afstand van de Renault Groep volgen het BMW concern en autofabrikant Toyota (inclusief Lexus). Die positie (7,4 procent respectievelijk 7,1 procent marktaandeel) zou je kunnen omschrijven als een ‘middenmoter’, maar op merkniveau doet Toyota het juist heel goed. De Japanners hoeven dan alleen Volkswagen voor te laten gaan. De rest van de top 5 bestaat uit Peugeot, Mercedes, BMW en Skoda. Pas daarna volgt Renault.
Ook langer wachten op uw nieuwe auto, los uw tijdelijke mobiliteitsprobleem op met een shortlease auto van Shortlease nederland, een ruim aanbod nieuwe auto's tegen scherpe prijzen.
Shortlease Nederland is een merkonafhankelijke leasemaatschappij gespecialiseerd in Shortlease.
bron: autointernationaal.nl