Het duurde wat langer dan verwacht, maar de autobelastingregelingen voor 2016 zijn bekend. Waar in 2015 de veranderingen nog beperkt waren, gaat zoals voorspeld in 2016 de bezem door nagenoeg alle voordeelregelingen.
Autobelasting 2016
In de tweede kamer werd halverwege november akkoord gegeven op het voorstel voor de autobelastingen in 2016. "Dit (gewijzigde) plan is grotendeels gebaseerd op de voorstellen die een brede coalitie van BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder hadden opgesteld," vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. Het akkoord kwam er niet zonder slag of stoot. In de aanloop zijn minstens negen verschillende belastingscenario’s opgesteld door verschillende belanghebbende partijen.
Belangrijkste wijzigingen 2016
Kort samengevat zijn de belangrijkste wijzigingen van de autobelasting in 2016, zoals deze door de staatssecretaris van Financiën gepresenteerd werden in de Derde Nota van Wijziging:
Wijnand Akkerman: "Alle tarieven zijn exclusief een inflatiecorrectie voor 2016. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer geldt een vaste heffing van € 175,-. In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2016 een vrijstelling voor personenauto's met een CO2 uitstoot van 0 gram en een halftarief voor personenauto's met een CO2 uitstoot tussen de 1 en de 50 gram CO2 per kilometer."
Oplaadbare hybride auto’s
Er wordt verwacht dat er run ontstaat op modellen met lage bijtelling tussen heden en eind volgend jaar. In 2016 blijven de elektrische auto’s in feite buiten schot. Deze scoren namelijk nog steeds vier procent bijtelling en blijven dan vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides, die minder dan vijftig gram C02 uitstoten, worden in een nieuwe ‘schaal’ geplaatst: 15% bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. De andere modellen worden in de 21% en 25% geplaatst.
De oplaadbare hybride auto’s zullen een interessante keuze blijven, gezien het volledig elektrische rijden beperkte praktische mogelijkheden kent.