Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,6/10. Gebasseerd op 104 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Rijervaringen - Rijervaring Citroën C1 (review)

Rijervaring Citroën C1 (review)

Merk: Citroën Model: C1 Lease auto: Shortlease Citroën C1

"Comfort en rijgemak met de Citroën C1"

Zoals je niet ontgaan is hebben Citroën, Peugeot en Toyota een tijdje geleden de handen in een geslagen. Het resultaat hiervan is een fijne stads auto. Elk merk heeft deze stadsauto onder een eigen naam in de markt gezet, gehete de Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo. Alle auto's zijn beschikbaar in zowel 3- als 5-deurs. De auto is een degelijke rivaal voor de Fiat 500Renault Twingo en Hyundai i10. Genoeg intro over de modellen, ik heb zelf de Citroën aangeschaft en vertel je daar graag meer over.

Eerste kennismaking

De eerste generatie C1 was vrijwel identiek aan de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Hoewel er onderhuids nog veel hetzelfde is, zijn bij deze tweede generatie de fabrikanten qua design meer hun eigen weg in geslagen. Er komt dus meer onderscheid, de koper kan een keuze maken op basis van uiterlijk en meer merkidentiteit.

Dan de proefrit; mocht je een eerste editie C1 hebben gehad, zoals ik, dan zul je je snel thuis voelen in deze auto. Qua uiterlijk is de C1 'leuk' door zijn ronde vormen en heeft tegelijkertijd iets eigenwijs. Daarom kiezen waarschijnlijk veel mensen voor de C1.

Rijervaring C1

De Citroën C1 rijdt prettige en comfortabel. Hij (en met hem de Peugeot en Toyota) heeft echter wel ingeleverd ten op zichtte van de concurrent. Waar de eerste editie echt een topper was in de klasse 'stadsauto's', laat hij nu steken vallen op het gebied van veercomfort en geluidsniveau. De Kia Picanto is wellicht een goed voorbeeld van een stadsauto die net dat stapje extra biedt. Verder is het een ideale stadsauto. Hij trekt makkelijk op, stuurt fijn en je kunt makkelijk overal parkeren.

Interieur C1

Qua binnenruimte is ten opzichte van van het vorige model even groot. Met 4 volwassen mensen in de auto wordt het al gauw te krap. Zolang je niet van Leeuwarden naar Maastricht moet, is het goed te doen:) Wat fijn is voor een stadsauto is dat ze de kofferbak een slag groter gemaakt hebben. Wat ook een positieve verbetering is, is dat als het stuur in hoogte verstelt wordt, dat de dashboardinstrumenten mee gaan.

Conclusie

Ten opzichte van de eerste generatie, heeft de tweede generatie wat steekjes laten vallen. De concurrentie heeft vooral qua rijgedrag stappen gemaakt. Desalniettemin is de C1 een goede stadsauto, waar je qua rijcomfort genoeg plezier beleefd.

, 3 sterren, 18 October 2018