Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,7/10. Gebasseerd op 86 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Rijervaringen - Rijervaring Ford Kuga (review)

Rijervaring Ford Kuga (review)

In onze zoektocht naar een vervolg auto (SUV) hebben wij een aantal uitgebreide proefritten mogen doen, waarvan 1 in de Ford Kuga. Ford staat bekend om zijn goede wegligging en hieronder lees je daarover onze ervaringen. De auto's die bij ons in gedachte zijn, zijn de MAzda CX5, de Renault Kadjar en de Ford Kuga. Over de Kuga en de Kadjar kun je onze rijervaring lezen, over de Mazda helaas niet, omdat de dealer (in Leeuwarden) geen proefrit toestond.

De Kuga oogt het meest traditioneel van de drie. Traditioneel in de zin van "ouderwets". De CX5 en Kadjar beschikken over vernieuwende lijnen, moderne strakks en hier en daar brutale kenmerken. De Kuga heeft dit helaas niet.

Bekijk Ford aanbiedingen

Rijgedrag

Wij hebben de Ford een dagdeel meegekregen en zijn daarin over zowel auto- als snelwegen gereden en door woonwijken voorzien van een overtallig aantal drempels. In iedere situatie reed de Kuga erg fijn. Rijd je iets te hard over de drempels dan hoor je geen gekraak of gerinkel, maar beweeg je je soepel richting de volgende horde. Ook op binnenwegen beweegt de Kuga zich prettig. De dealer gaf ons aan juiste op de wegligging te letten en wees ons een aantal bochten waarin wij het verschil zouden moeten merken t.o.v. de Kadjar en daar had men gelijk.

Waar je met de Kuga redelijk hard door flauwe bochten kunt merk je inderdaad het verschil met een Kadjar. De Kuga blijft stug en goed op de weg liggen, waar de Kadjar nog wel eens overhelt. Je voelt de Kuga geen moment zoeken en straalt hierine een bepaalt vertoruwen uit; "ik krijg je de bocht wel door".

Interieur

De Kuga (model 2015) beschikt over een - in onze ogen - gedatteerd en te kleine navigatieconsole en ook de besturing hiervan is niet prettig. Gelukkig heeft de Kuga eind 2015 een vernieuwing ondergaan en wordt vanaf eind 2015 geleverd met een 8" navigatiescherm wat veel beter tot zijn recht komt. Anno 2016 kun je overigens ook niet anders meer. Verwarrend is wel dat er ook tussen de kilometer- en toerenteller een klein scherm zit. Je weet hierdoor niet op welk scherm je moet letten en welke je bestuurt met bijvoorbeeld de stuurbediening.

Nu is die verwarrint misschien alleen van de eerste dag (of week) en leert dat snel, erg logisch is het in onze ogen niet.

Overall

Overall is de Kuga een mooie auto, ondanks deze niet volledig 2016-proof is in onze ogen qua uitstraling. Zodra je uitstapt na je eerste denk je daar absoluut niet meer over na. De Kuga rijdt voortreffelijk. Ligt goed op de weg, is pittig / snel en geruisloos. Ook de zithouding en het overzicht dat je hebt vanuit een iets hogere auto is prettig.

Na de update van het kleine naar een 8" naviagatiescherm en de andere kleine wijzigingen in het interieur is ook dat acceptabel. Modern is het niet, maar het doet wat het moet doen.

Vergelijk je de Kuga met de Kadjar dan heeft de Kuga rijtechnisch absoluur een streepje voor. Houd je van moderne auto's, een lijnenspel en een clean-modern interieur, dan staat de Kadjar weer met 1-0 voor.

Het is lastig een absolute winnaar aan te wijzen tussen deze twee, dus het enige advies dat wij kunnen geven is om dezelfde proefritten te ondergaan. We hopen dat je op dat moment meer succes zult hebben bij de Mazda dealer dan wij hadden.

Bekijk Ford aanbiedingen

, 5 sterren, 03 December 2015