Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,7/10. Gebasseerd op 86 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Rijervaringen - Rijervaring BMW 320D (review)

Rijervaring BMW 320D (review)

Merk: BMW Model: 320D Lease auto: BMW 320D (niet in ons assortiment, klik hier voor meer info)

Via Shortlease Nederland kreeg ik de kans om twee weken gebruik te maken van de BMW 320D welke zij zelf gebruiken voor de haal- en brengservice van/voor lease auto's. Zodra je de auto ziet, zie je direct dat dit één en al kwaliteit uitstraalt. Bij het openen van de portieren gaan de lampen op een elegante manier branden en nodigt de auto je uit om plaats te nemen in een ruime, luxe auto. Vele malen ruimer dan ik me had voorgesteld van een 3-serie.

Bekijk BMW aanbieding

Irritatie

Omdat ik graag wil eindigen met alle lof die ik heb voor de BMW 320D, begin ik met een kleine irritatie. Zodra je in de auto zit en de motor start, beginnen direct de 'alarmpiepjes' dat je je gordel om moet doen. Zelfs als je nog geparkeerd staat. Men verwacht bij BMW dus dat het eerste dat je doet in een auto, het omdoen van je gordel is. Dit is de eerst keer nog niet direct vervelend, maar na twee weken rijden begon ik me hier wel aan te irriteren.

Waar ik na twee weken juist van af was - qua irritatie - maar in het begin wel aan moest wennen, is het openen van de portieren. De portieren van de BMW gaan namelijk automatisch op slot en pas weer open zodra je op "stop engine" hebt gedrukt. Wil je dat niet, dan kun je twee keer aan de hendel van het portier trekken om de deur te openen, maar ook dat is in mijn ogen niet ideaal. Vooral mijn passagiers moesten hier nog wel eens aan wennen. Daar waar de deuren boven bijvoorbeeld de tien kilometer per uur op slot gaan, hadden ze van mij onder de tien kilometer per uur ook wel weer automatisch open mogen gaan.

Navigatie

foto-1Zelf ben ik gewend om gebruik te maken van TomTom's navigatie systemen. Deze werken gewoon goed en dat merkte ik vooral tijdens het rijden in de BMW( deze gebruikt geen TomTom). Daar waar de TomTom's die ik gewend ben aangeven welke snelheid ik mag rijden op de huidige (snel)weg, daar doet BMW niets. Natuurlijk moet je zelf opletten op de borden, maar hier heeft TomTom bij mij toch een streepje voor.

Dit geldt ook voor het aangeven van alternatieve routes op het moment dat er files zijn. TomTom stuurt mij via live informatie door een kleine omweg, zo om de file heen. Dat scheelt al snel een half uur per rit, ook dit is een gemis bij de navigatie van BMW. Toch iets waarvan ik in deze prijsklasse verwacht dat alles goed voor elkaar is.

Ruimte

zoals ik net al kort aangaf valt de ruimte in de BMW direct op. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte, ook voor de wat grotere/langere mensen onder ons. Een test tijdens een uitwedstrijd van ons plaatselijke voetbal team werd prima doorstaan, waarbij menig voetballen uit ons team 1.90 meet (of langer). Wat direct een leuke feature van de BMW is, waar ik de gezichten van mijn teamgenoten verbaasd mee kreeg, is de automatische kofferbak. Zodra ze aan kwamen lopen drukte ik op de knop van de afstandsbediening om de kofferbak te openen en voila; voor ieder van de spelers ging de kofferruimte automatisch open zodat zij hun tas hierin konden zetten. Erg leuk en bovendien handig bij het doen van boodschappen.

Over de kofferruimte kunnen we kort zijn; die is prima in orde. Ruim/groot oftewel gewoon goed in orde.

Geruisloos en solide

foto-2Zoals je van de BMW mag verwachten rijdt deze heerlijk. De motor is geruisloos. Of je nu 50/60 of 150/160 rijdt, er komt geen enkel hinderend geluid de auto binnen. Geen piepjes, geen kraakjes, gewoon een solide en luxe auto. Heerlijk. Vooral bij het rijden van lange afstanden is dit te merken. Waar ik voorheen tijdens ritten van 3,5 uur heen én terug nog wel eens redelijk gebroken thuis kwam, stap ik de BMW redelijk frisjes uit. Je wordt in mijn ogen gereden door de soepele en lekkere wegligging van de auto. Uiteraard met cruise-control zodat ook de benen en voeten hun rust mogen nemen.

Het geluid dat je van de motor niet meekrijgt is binnen in de auto - en dan doel ik op de audio installatie - even goed voor elkaar. Er zit een goede sound en een fijne bass in en de bediening via de ronde knop in de middenconsole is intuïtief en eenvoudig. Waar wel meer rekening mee gehouden had kunnen worden is dat zodra de muziek op een lekker hoog volume staat ook de dame die ons rondleid via de ingebouwde navigatie luidkeels in de auto rondschreeuwt. Ze gaan 1:1 mee met het volume van de muziek die je afspeelt.

Bekijk BMW aanbieding

Handsfree bellen... En meer

Uiteraard is ook het handsfree bellen meegenomen in de opties van de BMW 320D, maar daar houdt het niet direct op! Zodra je de telefoon die je gebruikt hebt gekoppeld via bluetooth, kun je ook je audio library doorbladeren via het ingebouwde scherm van de BMW. Ideaal. Geen losse kabel die je via de AUX-aansluiting moet koppelen met je telefoon, waarna je ook nog eens de telefoon nodig hebt om nummers af te spelen, maar direct draadloos gekoppeld met in dit geval mijn iPhone. Perfect!

Ook het bellen verloopt soepel. Losse carkits hebben nog wel eens de nodige vertraging (denk aan parrot) en ook de iets lagere klasse auto's hebben hier nog wel eens last van, maar bij de BMW is dit geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik dit erg fijn, omdat je anders vaak haperende gesprekken creëert waarbij je door elkaar heen praat.

Schakelen

foto-3Schakelen? Dat is niet nodig in de BMW. Er zat in de uitvoering die ik reed een heerlijke automaat en die schakelt beter dan wie dan ook. In veel gevallen had ik niet in de gaten dat de BMW door de versnellingen heen 'vloog', want dit gebeurde in fracties van een seconde en enorm soepel. Heerlijk als je wegrijdt bij het stoplicht, optrekt na een rotonde of een woonwijk door moet met de nodige drempels. Waar ik net al schreef over hoe geruisloos en solide de BMW is, zo doe ik dat nu weer. Qua rijcomfort heb ik nog geen auto gereden die kan tippen aan het comfort van deze BMW en in combinatie met de manier van schakelen wordt dit alleen maar versterkt.  Ook hier val ik - om de vergelijking te leggen - even terug op automaten van bijvoorbeeld instap modellen van Nissan of Fiat. Daar merk je vaak een kleine vertraging en merk je dat de auto, al is het kort, schakelt tussen de versnelling. Bij BMW, of het nou terug- of opschakelen is, merk je hier niets van.

Conclusie

Zoals ik mijn verhaal begon, eindig ik 'm ook. De pliepjes en bliepjes van de gordel zijn irritant, maar zodra je twee minuten rijdt in de BMW ben je dat alweer vergeten. Of het een korte rit is naar de supermarkt of een rit van 3,5 uur, de BMW neemt je mee tijdens een heerlijke, comfortabele rit. Geen gierende of brullende motor, maar geruisloos over de weg zweven met goed geluid van de nummers die je afspeelt. Wij - zakelijke rijders - kunnen goed gesprekken voeren via de bluetooth/handsfree functie die BMW voor ons verzorgd heeft en dat is uiteraard niet geheel onbelangrijk. Ik kan niet anders zeggen dan dat de BMW een grote aanrader is voor de zakelijke rijder die veel onderweg is en veel eist van zijn of haar lease auto.

Voor- en nadelen

Voordelen

  • Erg comfortabel
  • Ruimte
  • Boordevol opties (in deze uitvoering)
  • Handsfree werkt erg goed
  • Goed geluid qua audio
  • Geruisloos
  • Uitstraling

Nadelen

  • Vervelende piepjes bij het instappen / omdoen gordel
  • Deuren blijven op slot totdat je de motor uitzet

Gerelateerde artikelen

, 0 sterren, 29 September 2014