Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,7/10. Gebasseerd op 84 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Rijervaringen - Rijervaring Fiat 500 Sport (review)

Rijervaring Fiat 500 Sport (review)

Via Shortlease Nederland hebben wij de mogelijkheid gekregen om in een korte voorlooptijd te beschikken over de Fiat 500 Sport. Vanaf het begin dat je deze auto ziet is het knullige en lieve karakter van de 500 weggeslagen door de brutale, sportieve mat-zwarte velgen en geblindeerde ramen. Loop je daarna om de auto heen dan valt de mat-zilveren sierlijst om de kofferbak op met nog meer zwarte sportaccenten op de voor- en achterbumper. 

Uitstraling

IMG_99401

De Fiat slaat op, het eerste gezicht,dus meteen de spijker op z'n kop wat betreft uitstraling. Sportief en brutaal, in mijn ogen precies waar de "S" voor moet staan. Sla je de portieren open dan wordt dit gevoel doorgevoerd naar de zwart/rode leer-achtige sportstoelen, het mat-zilveren dashboard met rode accenten en de mooie zwarte hemel. Sport, sport sport is wat de 500 lijkt te willen zeggen als je de deur open doet. 

Bekijk Fiat 500 Sport lease aanbieding

 

 

Sleutel in het contact en gaan..?

Het vurige rood dat de digitale kilometerteller vervolgens uitstraalt wanneer je de auto start versterkt de wil om gas te geven en dan.. Dan flopt ie toch enigszins. De Fiat rijdt in de eerste versnelling, van de 5-versnelling automaat, enigszins stotterend weg en hakkelt over naar de tweede versnelling. Wanneer de 500 hier eenmaal inzit kun je wel erg leuk spelen met het gas, maar een echt racemonster is het gewoon niet. Maar misschien mag je dat dan ook wel niet verwachten van een 500.

Schakel je over op ecomodus dan zie je direct dat het brutale rode van de kilometerteller wordt vervangen door een zachte blauwe kleur waar de groene blaadjes en de "eco badge" je uitdagen om zo zuinig mogelijk te rijden. En daarin slaagt de 500 met vlag en wimpel. 

Waar ik de eerste dagen probeerde om het meeste uit de sportieve 500 te halen, daar rijd ik nu met veel plezier (en veel lekkerder en comfortabeler) op de ECO-modus. Het schakelen verloopt soepeler en minder hakkerig, simpelweg omdat de 500 meer tijd heeft om in het rustige tempo over te schakelen van de een naar de twee (enzovoorts). Wat dat aan gaat is de 500 meteen weer "S" af, zonde eigenlijk. 

Kwaliteit

IMG_99401

De 500S is kwalitatief een erg solide en stugge auto. Als je de normale 500 hebt gereden zul je merken dat 'ie bij drempels minder trilt en geluid maakt en dat komt het gevoel ten goede. Je hebt niet het idee dat alles rammelt en gammel is, iets dat ik bij de normale 500 nog wel eens had. Je kunt alleen niet zeggen dat het een solide auto is. De Fiat weegt immers maar een dikke 1.000KG en ligt daardoor gewoon niet stabiel op de weg. 

Bij snelheden van +- 130km/u voel je de auto schommelen en bij de welbekende naden in het asfalt deins je soms lichtjes van links naar rechts over de weg. Wanneer je auto's gewend bent van een iets zwaarder gewicht merk je dat - vooral op de snelweg - de auto beter op de weg ligt en je minder vermoeid aan komt na lange ritten. 

Ruimte

De 500 is - net als de normale 500 - een compacte auto, maar is absoluut niet te klein. Je hebt voorin voldoende ruimte, zowel bij de benen als richting de hemel. Wil je met meer dan één passagier rijden dan zal het vechten zijn om wie wel en niet achterin hoeft. Achterin is het namelijk vouwen geblazen. Beenruimte is er vrijwel niet en de auto is achterin ook iets smaller lijkt het wel. Voor twee personen een prima auto, voor drie tot vier personen niet. 

De kofferbak is eveneens erg klein. Je kunt hier misschien een grote boodschappentas kwijt, maar meer dan dat ook niet. Een krat bier of een sporttas past er dan niet naast 

Bekijk Fiat 500 Sport lease aanbieding

Geluid

IMG_99401

De 500S beschikt over - optioneel - een wat uitgebreider geluidspakket. Het geluid van media (iPhone) en radio is prima. Er is een diepe bass-weergave en dat komt erg lekker over. De hoge tonen zijn hier en daar wat schreeuwerig en schel en dat is wat jammer. Het komt het overall pakket qua geluid niet ten goede. De radio op iets harder volume zetten resulteert eerder in hoofdpijn dan in het kunnen genieten van het nummer, omdat de hoge tonen te schel en blikkerig klinken.

Ook wanneer je gebruik maakt van de handsfree mode (blue en me) klink het erg blikkerig. De lage tonen in een gesprek lijken totaal geen gebruik te maken van dezelfde speakers als die van de radio, omdat er enkel een hol en blikkerig geluid uit de speakers komt. Je bent wel goed verstaanbaar en verstaat de andere spreker ook goed, maar wanneer je tijdens een van de gesprekken hoor "zit je in een blik ofzo" dan gaat er toch wat mis. Lijkt mij althans. 

De navigatie die er in de 500S zit is - wederom eveneens zoals de 500 - van TomTom en die doet gewoon z'n werk. Het heeft weinig zin om daarover uit te breiden, omdat een ieder in mijn ogen weet dat TomTom gewoon goede navigatie levert en je brengt daar waar je wilt. 

Conclusie

Wil je graag een zuinige en leuke auto voor je wagenpark dan kun je met een gerust hart instappen in een 500. Of het de moeite is om een 500S te verkiezen boven een standaard 500? In mijn ogen niet. De 500S schakel je na een paar dagen waarschijnlijk over op de ECO stand en die doet dan niet meer dan de normale 500. De velgen en het interieur zijn natuurlijk een hele dikke plus, maar om dat te waarderen moet je wel een auto liefhebber zijn. Tevens is er natuurlijk een grotere kans dat de schade aan een velg direct zichtbaar is ten opzichte van zilveren velgen. 

De 500 rijdt leuk, is een echte stadsauto maar kan uiteraard ook gewoon worden gebruikt voor lange ritten. Ben je uitermate veel onderweg en dan vooral voor lange ritten dan is het in mijn ogen verstandig om te kijken naar een wat zwaardere auto.  

Al met al voor de shortlease is de 500 een leuke auto, betaalbaar, zuinige en ideaal voor het gebruik van reclame en bestickering. 

, 4 sterren, 03 December 2014