Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,7/10. Gebasseerd op 81 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Rijervaringen - Rijervaring Kia Cee'd (review)

Rijervaring Kia Cee'd (review)

Merk: Kia Model: ProCee’d Lease auto: Shortlease Kia ProCee'd

Via Shortlease Nederland rijden er twee Kia Cee'ds bij ons bedrijf rond, waarvan ik er in één heb mogen rijden. Ik ben op twee fronten enorm verrast door de Cee'd. Zowel door het rijden zelf als door alle reacties die de Cee'd teweeg heeft gebracht. De Cee'd is brutaal, oogt sportief, luxe en is enorm ruim. Ruimer dan z'n sportieve uiterlijk doet vermoeden!

Bekijk Kia Cee'd lease aanbieding

 

Uitstraling

IMG_99401De uitvoering waar ik in heb gereden is een Cee'd Business-pack met 17" lichtmetalen velgen. Deze uitvoering beschikt over airco, navigatie, achteruitrijcamera, lederen bekleding (deels) en verder vele standaard opties zoals electrische ramen, stuurbediening, cruise control, etc. Zodra je instapt in de Cee'd wordt je overwelmd met knopjes en lampjes. De vele, mooie uitgewerkte, knoppen geven je direct het gevoel dat je in een auto stapt waarin iets mogelijk is qua accessoires. De ronde airco knoppen - zoals ik die kende van Audi - stralen kwaliteit uit en alles oogt en voelt solide aan. Geen waggelen en wankele knoppen.

De Airco is, omdat direct maar mee te beginnen, duaal in te stellen. Mocht de bijrijder het liever iets warmer hebben dan jij, dan kun je per zijde instellen hoe de climate control zijn werk moet doen. Ideaal aangezien ik het graag op 17 graden in stel en mijn passagiers het vaak liever iets warmer hebben.

Kwaliteit

De kwaliteit waar ik het net al over had komt overal weer terug. De navigatie werkt werkelijk subliem. Via het touchscreen stel je binnen no-time de bestemming in, koppel je je mobiele telefoon, sla je favorieten op in je adresboek en de radio is voorgeprogrammeerd. Handig. Het geluid in de Cee'd deed mij eveneens verbazen. Een diep en goed geluid. Zelfs wanneer het volume wordt opgeschroefd, begint deze niet te kraken of ruizen maar blijft goed klinken. De bass doet zijn werk en van origine misschien wel iets té goed. Ik heb deze zelf maar even twee niveau's teruggeschroefd.

De stoelen zitten verder comfortabel, zijn op alle mogelijke manieren in te stellen (hoogte, voor/achter, lendensteun, hoek van de zitting) en de stoelen bieden erg veel weerstand en vallen goed om het lichaam heen. De middenconsole nodigt direct uit om je arm te laten rusten terwijl je goed bij de pook kunt om te schakelen. Iets dat eveneens opvallend soepel gaat. Daarbij is de manier waarom er een kleine uitsnede is gemaakt voor bijvoorbeeld de wijsvinger ideaal. Je hand valt hierdoor precies op een natuurlijke manier om de pook heen.

Ruimte

IMG_9942Voorin heb ik me direct verbaasd over de ruimte. Hoogte en diepte waren meer dan in orde en ook de breedte van de auto is goed. Je zit voorin gewoon bijzonder ruim. Bij het openen van de kofferbak is het meer van hetzelfde liedje. Een ruimte kofferbak waarover goed is nagedacht. Veel opbergvakjes, haakjes om dingen op te hangen en/of een net te spannen, een 12v aansluiting voor een koelbox en uiteraard ruimte voor een krik en andere noodonderdelen. Wederom goed in orde.

Toen ik mij als onderdeel van de test eens liet rondrijden mocht ik achterin stappen. Ook hier valt direct de ruimte op. Beenruimte, de instap, alles aan de Cee'd is groot. Je hebt achterin niets te klagen. Zelfs niet als de bestuurder(s) wat langer zijn. Er is genoeg ruimte om comfortabel met vijf man in de auto te zitten, twee voorin en drie achterin. Nu was ik wellicht niet geheel objectief tijdens het plaatsnemen achterin, maar de twee individuen die mij (zonder dat ik er om vroeg) aangaven hoe verbazingwekkend ruim de Kia achterin wel niet is, bevestigen mijn mening. De Kia is een sportief ogende auto met een enorme ruimte aan de binnenkant.

Het rijden zelf

Nu gaat het bij een auto natuurlijk om hoe deze rijdt en ook dat is bij de Kia prima. De Kia schakelt soepel door zijn zes versnellingen, maar is hierbij absoluut niet snel/pittig. Wat eveneens een vraagteken bij mij opriep is het "extra bodempje" van het gaspedaal waar een of andere 10% aan vermogen achterweg moet komen. Irritant als je het niet weet en ik denk onnodig.

Verder hoor je de Kia niet. De motor is stil en geruisloos, zowel bij een kilometer of 40/50/60 als bij 140/150. Rijd je vervolgens op cruise met de radio aan, dan zweef je heerlijk over de weg. Net als bij de wat luxere (lees: duurdere) auto's kom je redelijk uitgerust aan tijdes de langere ritten. Een uitkomst voor de zakelijke rijder.

Het stuur is in te stellen in drie gradaties: comfort, normal en sport. Zelf heb ik continu gereden op de comfort stand, waardoor de Kia erg soepel te besturen is, vooral in de stad. Je kunt werkelijk met een pink de auto 180 graden draaien op een binnenweg.

Multimedia

IMG_0048Verder is de multimedia in de auto ook prima in orde. Ik beschik over een iPhone die zowel draadloos als via USB te koppelen is met de Cee'd. Nadat de telefoon gekoppeld is via USB, is de hele muziek bibliotheek in te lezen via het touchscreen van de Kia. Dat heb ik nog niet vaker gezien en is in mijn ogen zeker een plus.

Daarnaast is na het koppelen van een toestel via Bluetooth een soort mobiel kantoor. Het adressenboek, de bel lijsten (gekozen, gemiste en binnengekomen oproepen) en het kiezen van een nummer is vrij snel en eenvoudig toegankelijk. Wel zit er een kleine vertraging in het ontvangen van een oproep. Wanneer deze binnenkomt op het toestel is deze pas twee seconde later in de Kia te merken. In mijn ogen niet ideaal, omdat een beller al gauw weer op kan hangen na 4/5 maal overgaan. Ik hoop dat ze dit nog eens oppakken bij een update van de software bij Kia.

Conclusie

IMG_0049Zoals uit het verhaal hierboven denk ik eenvoudig is op te maken is de Kia Cee'd een verassend goede, complete en solide auto. Er zijn geen grote nadelen gevonden en de auto bevalt enorm goed. Het enige waar ik een klein puntje van kritiek op kan uiten is het gaspedaal en de vertraging in de bluetooth verbinding tussen toestel en handsfree bellen. Dat er niet veel vermogen in de auto zit is geen belemmering en ook mede te wijden aan de uitvoering, maar daar worden de auto's dan ook niet voor geleased.

Het rijden is heerlijk en geruisloos, het geluid is goed en de Cee'd is erg ruim. Het gebruik van alle opbergvakjes is handig en zorgt ervoor dat alles wat je nodig hebt netjes en veilig meegenomen kan worden tijdens de autoritten. De Cee'd is in mijn ogen voor de veeleisende zakelijke rijder een prima aanrader, maar ook voor de groep die minder eist van zijn / haar leaseauto uiteraard prima in te zetten.

Bekijk Kia Cee'd Sport lease aanbieding

 

Voor- en nadelen

Voordelen

  • Comfortabel en ruimte
  • Multimedia opties
  • Boordevol opties
  • Goed geluid zowel qua rijden als audio
  • Sportief

Nadelen

  • Vertraging telefoon / handsfree
  • Extra bodem in gaspedaal
, 4 sterren, 30 September 2014