Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,6/10. Gebasseerd op 100 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Nieuws - Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP

Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP

Vorige maand kwam Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) met het nieuws dat de nieuwe WLTP meetmethode van CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s zorgt voor oplopende autoprijzen. Dit gaat invloed hebben op de keuze van de zakelijke rijder. Deze krijgt een beperktere keuze voor het leasebudget dat zij beschikbaar hebben. Dit is een ongewenst bijeffect waar werkgevers in het vaststellen van de leasenormen rekening mee moeten houden.

Prijzen van auto's stijgen door verhoogde C02-waardes

Auto’s worden duurder omdat de test die gebruikt wordt door fabrikanten om de CO2-uitstoot te bepalen, uitgaat van realistische in plaats van theoretische rijomstandigheden (WLTP-test*). Als auto’s duurder worden en de normleasebedragen die werkgevers hanteren gelijk blijven, dan worden zakelijke rijders beperkt in hun keuze. De VZR vindt dat de zakelijke rijder niet het slachtoffer mogen worden van een verandering in een Europese testmethodiek.

besparen

Aan de andere kant is de nieuwe meetmethode een terechte ontwikkeling. Een auto wordt onder ideale omstandigheden getest. Dit houdt in dat er getest wordt op smalle banden en zonder spiegels om de CO2-uitstoor laag te houden. Dit is onredelijk. Een gevolg van de nieuwe testmethode is dat het meerendeel van de auto's de CO2-waardes omhoog gaan. De auto's worden duurder, omdat in Nederland de autoprijs afhankelijk is van de CO2-waarde.

Advies: Pas de normleasebedragen gelijk aan

Werkgevers gaan meestal uit van normleasebedragen. Een werknemer mag een auto uitkiezen, mits deze valt binnen deze norm. Jan van Delft, voorzitter van de VZR, zegt er het volgende over:

“Als de normen echter gelijk blijven terwijl auto’s duurder worden, dan is er in praktijk voor een berijder minder keuze. Bijvoorbeeld: Heeft de berijder vandaag de mogelijkheid om een Volkswagen Golf te rijden, dan is dat straks nog maar een Volkswagen Polo.”

VZR roept werkgevers op om niet te wachten op de jaarlijkse indexering, maar nu reeds een aanpassing te doen in de normleasebedragen van minimaal 5%. Dit om te voorkomen dat de zakelijke rijder de dupe wordt van de nieuwe testmethode.

Bron: https://www.vzr.nl/