Veiligheid vergroten tijdens impact met PRE-SAFE Sound
Dankzij de technologische ontwikkelingen binnen de auto industrie, worden onze voertuigen steeds veiliger. Natuurlijk kenden we al een serie veiligheidssystemen welke steeds meer standaard worden ingebouwd. Deze innovaties gaan zelfs zo ver dat ze een impact door toedoen van bijvoorbeeld gevaarlijk rijgedrag vroegtijdig kunnen waarnemen. De kans op ernstige ongelukken en het letsel wat daarmee gepaard gaat kan zo tot een minimum beperkt worden. Mercedes Benz mag op het gebied van veiligheidssystemen dus gerust een koploper worden genoemd.
Zeker met de introductie van het PRE-SAFE veiligheidssysteem. Deze techniek is niet alleen in staat om afwijkend of gevaarlijk rijgedrag herkennen, maar neemt ook direct maatregelen om de bestuurder of bijrijders in bescherming te nemen. Dit vooruitstrevende systeem van Mercedes Benz treedt al binnen één seconde in werking als dat nodig is. Bijvoorbeeld als de er een forse remming of sturing wordt geconstateerd.
Daarnaast mag het Duitse automerk nog een innovatie op het gebied van veiligheid claimen. PRE-SAFE Sound is zo ontwikkeld dat het de inzittenden van het voertuig de juiste gehoorbescherming kan bieden ten tijde van een ongeval. Het geluid wat vrijkomt bij een eventuele impact, kan op deze manier geen ernstige gehoorschade teweeg brengen. Het veiligheidssysteem maakt daarvoor gebruik van de natuurlijke reflexen van de mens.
Hoe werkt PRE-SAFE Sound van Mercedes Benz?
Voor deze technologische ontwikkeling maakt Mercedes gebruik van de reflexen die zich in het oor bevinden. Deze worden bereikt door specifieke sensoren die een signaal afgeven als PRE-SAFE Sound een mogelijke dreiging tot een impact constateert. Deze signalen zorgen ervoor dat de reflexen in het menselijke oor scherp worden gesteld. Dit reflex wordt ook wel de musculus stapedius genoemd. Met andere woorden, het oor wordt voorbereid op het geluid dat veroorzaakt wordt door de botsing.
Het signaal zorgt ervoor dat de stapedius van vorm veranderd en ineenkrimpt. Dit is een natuurlijk reflex waarmee het oor zich beschermt tegen eventuele schade door harde geluiden. PRE-SAFE Sound van Mercedes Benz geeft hiermee dus ook bescherming aan eventuele gehoorbeschadigingen die ten tijde van een ongeluk kunnen optreden. De kans op letselschade wordt daardoor tot een minimum beperkt.
Het reflex van de musculus stapedius zou normaal gesproken pas in werking treden als er een geluid harder dan 100 decibel wordt geproduceerd. Uiteraard zou dit niet wenselijk zijn tijdens het autorijden. Mercedes Benz is er met PRE-SAFE Sound veiligheidssysteem in geslaagd om ons gehoororgaan op een innovatieve wijze te kunnen triggeren, zonder dat daar overmatig hoge geluiden voor nodig zijn.
Gehoorbescherming tijdens autorijden met Pink noise
De technische afdeling van Mercedes Benz heeft een methode ontwikkeld waarmee het reflex binnen het gehoororgaan in werking kan treden zonder dat daar harde geluiden mee gemoeid zijn. Daarvoor wordt er gebruik gemaakt van een meervoudige geluiden. Deze tonen brengen de frequentie die nodig is voor het reflex op een veel lager volume over aan het oor. Binnen de wetenschap staat deze frequentie ook wel bekend als pink noise. Daarvoor worden de geluiden met 20 decibel minder overgebracht naar het gehoororgaan. Dit is voldoende om de musculus stapedius te laten samentrekken waardoor er een natuurlijke gehoorbescherming in werking treedt ten tijde van een impact of ongeval.
Het PRE-SAFE Sound veiligheidssysteem van Mercedes verspreid pink noise via het ingebouwde multimedia systeem van de auto. Het systeem werkt in combinatie met de andere innovatie veiligheidstechnieken die Mercedes Benz gebruikt. Hoewel dit systeem geen volledig letsel aan het gehoororgaan kan voorkomen, kan het letselschade tijdens een ongeval wel tot een minimum beperken. Met PRE-SAFE Sound zet de Duitse autofabrikant een belangrijke stap op het gebied van veiligheid. Niet alleen voor de bestuurder, maar natuurlijk ook voor de medepassagiers.