Bekijk al onze reviews op klanten vertellen Klanten beoordelen
Shortlease Nederland
8,7/10. Gebasseerd op 84 ervaringen.

U bevindt zich hier: Home - Nieuws - Veranderingen in de bijtelling.. Wat houdt dit in?

Veranderingen in de bijtelling.. Wat houdt dit in?

bijtellingverandering

Onlangs werd bekend dat de autobelastingen flink op de schop gaan, maar wat veranderd er precies? Hieronder leest u de meest ingrijpende veranderingen.

Twee bijtelling niveau's

In plaats van de vele bijtelling niveaus die er momenteel zijn (4%, 7%, 14%, 20% en 25%) wordt dit teruggeschroefd naar slechts twee niveaus. Dit worden 4% en 22%. Het verschil gaat 'm zitten in het type auto dat u rijdt. Volledig electrische auto's worden straks geplaatst in de vier procent bijtelling en "al het andere" valt in dat geval onder 22%. De wijziging vindt plaatst vanaf 2017 en wordt toegepast op (leaseauto's) die in 2017 contractueel worden afgesloten. Auto's die vóór 2017 al worden geleased vallen nog onder het oude stelsel en dat kan in sommige situaties dus voordelig uitpakken.

Uitgangspunt

Een van de uitgangspunten bij de nieuwe plannen is om het geheel overzichtelijker en eerlijker te maken. Waar nu veel fiscale voordelen zitten aan (stekker)hybride auto's wil de overheid dit, mede omdat er veel misbruik van wordt gemaakt, dat een halt toeroepen. Veel hybrides worden onder de lage bijtelling afgenomen, omdat het mileuvriendelijk zou (moeten) zijn, maar worden alsnog brandstofslurpende auto's omdat de hybride techniek vrijwel niet gebruikt wordt.

Grens

De nieuwe voorwaarden gelden zoals gezegd vanaf 2017 en voor iedere leaserijder die vanaf 2017 een nieuw cotnract afsluit. Goed om te weten is hierbij dat auto's die in de 4% bijtelling vallen (Tesla, BMW i3, Nissan Leaf) enkel genieten van de 4% regeling over de éérste €50.000 van de aanschafwaarde. De eventuele meerprijs valt alsnog onder de 22%. Het rijden van bijvoorbeeld een Tesla wordt daardoor in 2017 duurder dan vóór 2017.

Verlaging bpm en mrb

Ook zal de bpm verlaagd worrden met 12 procent en komt vooralsnog niet volledig te vervallen omdat dat "marktverstorend" zou werken. Het volgende kabinet kan ervoor kiezen om de bpm wel verder af te bouwen. De CO2-grondslag voor de berekening van de bpm zal worden aangepast waardoor zuinige auto's minder voordeel hebben dan nu.

Voordeel?

Wilt u alsnog genieten van het voordelig rijden van een electrische, stekker(hybride) of 14% auto? Neem dan gerust contact met ons. Ook voor onze bestaande klanten kunnen we natuurlijk voordeel bieden door kortlopende contracten om te zetten in langlopende contracten. Dit kunnen we in ieder geval doorvoeren voor 2017, zodat men nog enkele jaren kan genieten van voordeligere tarieven. Mail ons via onze contact pagina of bel 071-5896450.

Bekijk alle auto's